Messtechnik

Zur Beurteilung von fahrdynamisch relevanten Größen verfügt das Institut für Fahrzeugtechnik unter anderem über mobile Messtechnik:

  • Faseroptischer Kreisel-System für Fahrdynamikmessungen
  • Messlenkrad
  • Radvektor-System
  • Optische Geschwindigkeitssensoren
  • System zur hochgenauen Messung von Relativbewegungen zw. mehreren Fahrzeugen für Fahrerassistenzsysteme
  • Messtechnik zur Erfassung von elektrischen Energieflüssen in elektrischen und hybriden Antriebssträngen

Diese ermöglicht die Beurteilung von

  • Fahrdynamisch relevanten Bewegungsgrößen
  • Objektive Fahrdynamikbewertung (Längs- und Querdynamik­­)
  • Fahrsicherheit (z.B. zur Unterstützung der Entwicklung von Fahrdynamikregelungen)
  • Fahrkomfort (Schwingungen)

Test Car Setup 1

•Purpose:

 Derive data for calibration/verification of sensor simulation and stimulation within Enable-S3

•Test Car:

  • BMW 640i with Full ADAS package, access to chassis and body CAN-BUS
  • Adaptive Drive
  • Active Steering front and rear wheels
  • Rear view camera
  • Park Distance Control (ultrasonic)
  • Lane Change Assist (short range radar)
  • Lane Keeping Assist
  • Speed Limit Info
  • ACC stop & go (Continental ARS308)
  • Night Vision with person recognition (passive FIR)
  • Surround View
  • Head Up Display
  • Dewetron CAPS
  • (Smarteye, heart rate measurement)

Test Car Setup 2

•Test car:

  • Peugeot ION full electric vehicle w/o ADAS but access to the entire CAN-BUS

•Sensors:

  • 2 x Continental ARS-308 Radar sensor with open CAN interface
  • 2 x Cohda Wireless MK4a V2X Evaluation Kit
  • 1 x MobilEye 630 front camera Full Extended Log Data with open CAN interface
  • 1 x MobilEye 630 front camera commercially available without open CAN interface
  • 1 x Ibeo Alaska laser scanner available on the institute
  • 1 x Ibeo Lux laser scanner
  • 1 x Front camera module from Continental with open CAN interface
  • Various pressure, displacement and acceleration sensors

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